"Com m'apropo a les persones que es troben en una situació de sense sostre?"

24 03 2017 Voluntariat/Voluntariado Formacions/Formaciones Filles de la Caritat Fundació Social

Dintre del programa formatiu per als voluntaris de les obres socials de Filles de la Caritat s'ha celebrat una trobada amb 4 testimonis que han volgut respondre a la pregunta "Com m'apropo a les persones que es troben en una situació de sense sostre?". Sor Laura Garcia, Sor Maria Mulet, Maria Àngels Segalés, i el Santi Bolivar s'han dirigit a més de 50 persones assistents per explicar la seva experiència.

Sor Laura Garcia és Filla de la Caritat nascuda a Palma de Mallorca, ha estat estudiant treball social, diplomada en ciències religioses, i està cursant la llicenciatura en teologia bíblica. En l'actualitat treballa a l'Obra Social de Santa Lluïsa, coneix i estima el camp de la inclusió social. Maria Àngels Segalés és vedruna, i té formació en l'àmbit sanitari. Filla d'una família que li va donar una gran herència: l'amor cap als més pobres. Durant 10 anys va treballar en el camp sanitària a Granollers, i durant 28 anys va viure a Filipines. Torna a Catalunya on decideix, fins al dia d'avui, dedicar-se a acompanyar a les persones que viuen al carrer. Sor Maria Mulet és Filla de la Caritat mallorquina, té una trajectòria de servei a la Companyia en l'àmbit de la formació, en l'àmbit social (àrea inclusió social, àrea gent gran), i al govern provincial. S'inspira en Sor Genoveva, en el seu estil i actituds en el servei. Santi Bolivar es presenta com a seglar casat, la seva feina és orientar les polítiques de gestió de recursos d'Intermon i coordinar el voluntariat. Participa coma voluntari amb les filles de la caritat al projecte Vincles.

Ha començat a parlar Sor Laura dient que el més importat del que fa és com ho fa, compartir interrogants, parar, repensar, rellegir el que s'està fent amb les persones de l'equip. "És important mirar-se a un mateix, cap dins, qualsevol reflexió comença amb la mirada introspectiva i contemplativa... no és suficient fer el bé, s'ha de fer bé, la bona voluntat no és suficient."

En el moment de referir-se al voluntariat, ha explicat que ens hem de situar d'una manera sana i adequada amb les persones vulnerables, intentar aportar serenitat, prudència, fermesa, esperança i calidesa. També cal parar atenció a l'hora d'aconsellar i jutjar. Abans d'acabar, Sor Laura ha recordat alguns dels valors que marquen l'estil d'acollir i acompanyar a les persones més vulnerables que té la companyia: la humilitat, la senzillesa, la caritat, la gratitud.

Ha sigut la trobada del testimoni de Maria Àngels qui ha explicat que des de ben petita va conèixer la vida de Jesús de Nazaret, a través dels valors de la seva família. És des d'aquell moment que ha conegut el valor d'una acollida planera i senzilla. Després de la seva experiència vital a Filipines, una vida dura a les muntanyes, va decidir tornar a Barcelona per viure amb les persones del carrer, convivint amb ells durant 6 anys fins arribar a col·laborar amb el naixement del projecte Vincles on hi està plena i entregada.

Maria Àngels ha contestat que la manera que té d'acostar-se a les persones vulnerables és amb unes actituds d'entre de les que destaquen l'atenció a la persona que tinc al davant, la contemplació des del silenci profund, i humilitat per acollir de forma incondicional. Maria Àngels recorda que els processos són lents i que la transformació d'aquestes persones va molt a poc a poc.

Arriba el torn del Santi Bolivar qui ha recordat que hi ha un munt de preguntes i dubtes que sorgeixen en el moment de ser voluntari. "Ens fiquem en un món que no és el nostre i ens fa por, és una aventura relacional on descobrim que totes les persones a què atenem tenen una dignitat." Algunes de les preguntes que sorgeixen són: "Perquè es troben al carrer? Perquè no fan més per sortir d'on son? O serveix d'alguna cosa el que estem fent?, hem de ser pacients a l'hora de respondre i entendre que són persones com nosaltres i que podríem trobar-nos en la mateixa situació que ells.”

El testimoni de Sor Maria Mulet ha descrit la proximitat a les persones vulnerables com a filla de la caritat, l'herència vicenciana forma part de la seva vida. Per ella també ha estat important seguir l'exemple de Sor Genoveva a qui descriu com una abraçada de Déu. Ella s'atansa als altres des del que és i de puntetes "amb els meus valors y limitacions". D'entre les actituds n'ha destacat l'atenció, l'acollida i la compassió. Sor Maria Mulet ha afirmat que els voluntaris l'han commogut amb la seva implicació, el seu interès, el compromís, actituds. "De part de les persones que ateneu us dono les gràcies perquè segur que alguns podrien dir: el fruit del meu procés és la teva acollida, el teu acompanyament."

Els voluntaris després de sentir aquests quatre testimonis han demanat més sessions com aquesta on poder escoltar experiències de vida que els animin a continuar amb la seva tasca.

Documents adjunts