• Isabel Ferrer durant la formació impartida ala Fundació de les Filles de la Caritat

El voluntariat afrontat des de la resiliència

03 04 2019 Formacions/Formaciones

Més de quaranta persones van assistir aquest dimarts 2 d'abril a la jornada de formació per a voluntaris sobre resiliència, impartida per la directora general de Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya i treballadora social de formació, Isabel Ferrer.

La conferenciant va definir la resiliència com la “capacitat de créixer i superar-nos en una situació de dificultat”. “És mirar d'una altra manera, des d'una altra perspectiva”, va afegir Isabel Ferrer, davant l'atenta mirada dels voluntaris i treballadors de les diferents obres de la Fundació de les Filles de la Caritat que van assistir a la formació.

“Resiliència no és invulnerabilitat, és una característica sobre la qual cal anar treballant”, va explicar Isabel Ferrer, que va insistir que no és una habilitat que tothom tingui, però sí que tots poden desenvolupar-la, doncs fa falta un detonant per iniciar el procés perquè aflori la resiliència.

El Retorno del Hijo Pródigo, de RembrandtL'experiència personal d'Isabel Ferrer com a treballadora social li ha ensenyat que “cal acceptar que no hi ha una resposta única ni una veritat millor”. Per a entendre-ho, proposa canviar la perspectiva des de la qual mirem les coses, perquè així puguem veure la realitat en el seu conjunt.

Els aspectes bàsics de la resiliència són el vincle que s'ha d'establir amb l'altra persona per a treballar i la cerca del sentit de la vida. L'acolliment des de la resiliència exigeix un coneixement mutu, verbalitzar el compromís incondicional amb l'altre i un vincle, va explicar Isabel Ferrer, que va posar exemples dins de la cultura en els quals la resiliència està molt present, com ara la pel·lícula 'Billy Elliot' o el quadre de Rembrandt que il·lustra aquest text, 'El retorn del fill pròdig'.

En finalitzar la formació, la conclusió general dels assistents era que la formació, que va durar una hora i mitja, s'havia fet curta, de l'útil que la van trobar. Dani, voluntari de Vincles, va destacar que li havia semblat “molt interessant, perquè la resiliència ens afecta a tots. No és tant el que podem fer per uns altres, sinó que en un dia determinat que tinguem un problema, puguem afrontar-lo”.

Una altra voluntària de Vincles, Rosa María, va ressaltar que Isabel Ferrer hagués utilitzat exemples gràfics, fet que “és difícil. El discurs ha estat concret i contundent”, va afegir.