VIII Jornada de Voluntariat

27 12 2018 Voluntariat/Voluntariado Filles de la Caritat Fundació Social Companyia de les Filles de la Caritat

Com és costum, les Filles de la Caritat van celebrar al mes de novembre la VIII Jornada dels Voluntaris. Aquest cop ha sigut batejada amb el títol “Present a les perifèries amb sentit comunitari”. Un títol que pretén recordar el treball que va emprendre Sant Vicent de Paül, reunint a diferents sectors, rics, pobres, membres eclesiàstics i laics, poders públics... per treballar de manera coordinada el servei dels pobres.

La Jornada va començar tot llegint un escrit de Sor Juana María Belzunegui, (“Visitadora de la Provincia de España Este”). Com que no va poder ser-hi present va ser representada per la “Consellera de Menors” de la província, Isabel Buges.
El text, van destacar dues idees principals: l’existència de les perifèries “existencials” com a realitat del nostre món. També, la idea que la humanitat té la possibilitat de regeneració mitjançant l’acció transformadora. Destacant que el carisma Vicencià està present la Companyia i amb ella, el voluntariat. Persones que des dels orígens, formaven comunitat vicenciana, essent els mestres en organitzar la caritat, avui les accions.
La jornada va prosseguir amb una sessió formativa per part de l’Enric Lagarda CM. Que va explicar, com Sant Vicent de Paul, inicià una forma diferent de llegir l’evangeli, visió en la qual l’atenció als pobres era l’epicentre de l’acció. I aquesta atenció s’havia de fer de manera organitzada. Sant Vicent de Pau ho va posar en pràctica a la seva pròpia aldea de Chatillon.
Va reunir persones vinculades a un servei comú cap als pobres, i els va organitzar en funcions, amb horaris, formació constant i valoració de les feines fetes.L’objectiu era atendre bé als pobres i organitzar bé el servei. Una gran obra comunitària i un gran treball en equip.
Aquesta tornada als orígens ens ajuda a no perdre els principis inspiradors de l’acció vicenciana.
Després d’una breu pausa vam passar a la part dels tallers conduïts per Maria Suller,Doro Carbó, Sor Maria Pilar Lopez i Mari Angels Pèrez.
L’objectiu dels tallers va ser reflexionar i agafar recursos perquè la voluntat d’ajudar sigui la més plena i saludable en el nostre context individual i social. Tots els ponents reflexionaren sobre aquesta temàtica i, van crear dinàmiques que van ajudar a plantejar les dificultats i les motivacions , que dia rere dia es troben els voluntaris.
La jornada va acabar posant en comú els compromisos que havien sorgit dels tallers.
Aquests principalment van ser:
-Aprofitar el temps de parada i veure en què podem ajudar.
-Aprofitar la pausa per mirar als ulls, i deixar sempre la nostra porta oberta, sortint si cal de la nostra zona de confort.
-Respectar sempre la dignitat de la persona.
-Establir una relació voluntària d'iguals.
-I, ser fidels als compromisos adquirits amb el voluntariat.
Procurant, això sí, que fossin compromisos reals, propers i assumibles.
Tots aquests compromisos es van enganxar en un mural que representava un món desendreçat , per observar com aquestes accions de voluntariat intentaven millorar el món, i acaben amb un mural d’un món més ordenat, maco i endreçat.
Per ambientar l’acció dels voluntaris, vam comptar amb l’esplèndida i elegant actuació, de la cantant Lídia Pujol, qui li va oferir un el toc musical i sensible a l’activitat.

Tot plegat, va ser un espai de reflexió, de valors, d'inquietuds. Una jornada per agrair a tots els voluntaris la seva tasca al servei dels més necessitats. Una trobada molt important per la convivència entre els voluntaris dels diferents àmbits.