• Informe ‘Dones en situació de sensellar a la ciutat de Barcelona’

Les dones 'sense llar' reclamen centres femenins per sentir-se protegides

21 11 2019

Les dones que es troben en situació de sense llar exploren les alternatives que tenen abans de dormir al carrer, opció que acostumen a deixar per al final. La seva major exposició i vulnerabilitat quan pernocten al carrer fa que optin per altres vies, la qual cosa provoca que el fenomen del sensellarisme entre les dones s'invisibilitzi a ulls de la societat, que percep aquest problema com principalment masculí.

Aquest dimecres, 20 de novembre, es va celebrar la jornada ‘El Sensellarisme en femení a Barcelona’, a la sala d'actes de la Residència Betània de les Filles de la Caritat. Dins del programa d'intervencions, es va presentar l'informe ‘Dones en situació de sense llar a la ciutat de Barcelona’, en el qual ha participat Llar de Pau de les Filles de la Caritat, al costat d'altres cinc entitats de la xarxa d'atenció a persones sense llar de Barcelona. Davant un auditori abarrotat, els responsables de l'estudi, membres del Grup de Recerca i Innovació en Treball Social (GRITS) i el Grup d'Investigació social aplicada (GRISA), han assenyalat que s'ha d'incorporar la perspectiva de gènere en el disseny de les polítiques públiques per protegir a les dones.

Aquesta és una de les conclusions de l'informe, al costat d'altres propostes com incrementar la intervenció del sector públic a les polítiques d'inclusió social específiques per a les dones, implementar polítiques públiques d'habitatge o dissenyar actuacions transversals contra la violència de gènere. Precisament, aquest és un dels grans factors que provoquen que les dones arribin a la situació de sensellarisme. Un 69% de les dones entrevistades han reconegut haver patit violència masclista. El 43% en infància i adolescència i el 26% en la joventut o vida adulta. A més, 8 de les 35 dones que han participat en l'estudi han sofert violència tota la seva vida.

Al carrer es veuen més exposades a la violència, per això busquen un terrat abans d'arribar a aquesta situació, primer amb algun familiar o conegut i després en els serveis socials, encara que en alguns centres es reprodueix la sensació d'inseguretat. Durant la jornada ‘El sensellarisme en femení a Barcelona’ també es va celebrar una taula rodona experiencial amb la presència de tres de les dones que han participat en l'estudi. Dues d'elles van explicar les seves experiències de violència masclista i una va confessar que va haver de sortir d'un alberg perquè no tenia pestell a l'habitació i se sentia molt insegura, fins al punt de col·locar el llit al costat de la porta perquè ningú pogués entrar. També ha denunciat que un home va intentar colar-se a les dutxes amb ella o que la van amenaçar amb tallar-li el coll per canviar de canal de televisió.

Autores del informe ‘Mujeres en situación de sinhogar en la ciudad de Barcelona’

Després d'explicar aquestes experiències, les participants de l'estudi van reclamar la creació d'albergs o centres residencials només per a dones, en els quals puguin sentir-se protegides, així com pressupost per a ajuda psicològica; encara que la millor solució seria la de disposar d'habitatges de lloguer social que els permetin tenir una estabilitat per a millorar la seva situació personal.

Les entitats que treballen amb elles els ofereixen una atenció centrada en la persona i busquen ajudar-les a recuperar vincles familiars i socials, a més d'afavorir l'autonomia i la promoció de la ciutadania inclusiva.

DOBLE INVISIBILITZACIÓ

A la jornada també va participar la doctora en sociologia per la Universitat de Girona Cristina Sánchez-Miret, qui va denunciar que les dones en condició de sense llar estan discriminades per doble motiu, per ser dones i per no disposar d'una llar. També va reclamar que els serveis socials no sols acompanyin a les dones, sinó que les empoderin. Això i la participació dels homes, són les claus que defensa per millorar la seva situació. “No perquè les dones soles no podem, sinó perquè convivim. La discriminació té a veure amb què hi ha una posició que els homes no estan disposats a canviar”, ha assenyalat Cristina Sánchez-Miret.

L'acte s'ha tancat amb la conferència del professor de la Universitat Pontífica de Comillas Pedro Cabrera, qui ha explicat que fa 20 anys va escriure un llibre sobre les dones sense llar i que l'únic canvi que ha vist des de llavors és que ara el tema aixeca més interès, com demostrava la massiva presència en la jornada organitzada a la Residència Betània; però que la falta de polítiques amb perspectiva de gènere segueix igual.